Riktigt förbannad

Mitt tålamod brast totalt med Nangijala idag. Har aldrig varit så arg på henne innan. Vi skulle skakelträna och hon drog runt på en skakel på samma sida där jag gick, lugnt och snällt traskar hon på. Inga problem alls. Sedan  skulle hon dra en skakel på den sidan där jag inte gick på (jag höll det uppe från min sida i ett snöre). Det gjorde vi ett par gånger förra veckan utan större bekymmer men i helgen gick bara ena sidan bra. Den andra funkade inte. Kan tala om att ingen sida funkade idag. Så jag gjorde det lättare genom att gå halvvägs mellan bog och huvud med ena armen utsträckt framför bogen, hållandes i skakeln som då var på andra sidan. Nu försökte hon inte springa iväg utan växte fast i marken. Jag fick bokstavligt släpa henne med mig och detta skedde halvvägs ut i diket kändes det som. Efter en stund lossnade det och hon gick på rätt okey en stund innan hon växte fast igen. Och då skulle hon INTE gå. Då var mitt tålamod slut när jag inte lyckas rubba henne alls och hon bara står och blänger tjurigt på mig. Så jag smällde till henne med änden av grimskaftet på rumpan en gång, inget händer så smäller till igen (har då släppt skakeln och hon rör sig inte) och Nangijala börjar bocka på stället och kasta med huvudet. Men hon går iallafall. Så vi går en bit fram, vänder och går tillbaka för att hämta skakeln. Tjurig, trotsig häst som fortfarande inte vill gå frivilligt. Jag sätter på skakeln på sidan där jag går och vips är min snälla hästfröken tillbaka och går så lungt och duktigt tillbaka till stallet. Hallå?? Vad i all världen hängde där liksom?
 
Jaja, jag tappade tålamodet och insåg att min ansökan om skakelträning på "fel sida" uppenbarligen inte godkändes av Nangijala. Tror visserligen inte att hon hade skärpt sig vare sig jag blivit arg eller inte, men nästa gång lägger jag bara ner allt och gör något annat. Det brukar ha gått över till dagen efter.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0