Dressyrlektion med Aztor och ett troll som glömmer sin matte i skogen

Elin kunde inte rida på sin lektion idag så Anette hörde av sig och undrade om jag ville ta en genomkörare med Aztor idag. Det var en jätterolig lektion! Det är så härligt att rida en häst som är så välutbildad som Aztor som gör det man ber om, oavsett om det gäller en skänkelvikning eller en volt. Han var som alltid lite seg, men ju längre vi red desto piggare blev han. Vi red förvänd galopp, både genom halvt igenom och tre serpentinbågar. I vänstra varvet i serpentinbågarna lyckades vi aldrig få till bågen med den förvända galoppen. Aztor började rejsa redan på långsidan och gjorde ett snyggt galoppombyte varje gång vi gick in på andra bågen. Det allra roligaste var skänkelvikningarna på diagonalen. Helt underbart att rida en häst som går i skänkelvikning om jag gör rätt, inte en som tjurar och är motsträvig som en viss fuxdam.
 
Dressyrlektion med Aztor gav mig en sådan energikick (jag var helt slut innan) så att jag av bara farten drog med mig Nangijala ut på en långtur i skogen. Jag traskar på och hon springer ikapp när hon kommer för långt bort. Vi ett tillfälle kom hon en bra bit ifrån mig men kom ifatt mig efter en halv kilometer eller så. Nästan hemma stannar hon vid en grästuva - inget ovanligt - och jag fortsätter gå. Problemet är att hon aldrig springer i kapp och tillslut är jag nästan hemma. Sätter mig på en sten och undrar vad ponnyskrället tagit vägen för hon måste vara närmare 1km bort där jag såg henne sist. Ganska irriterad börjar jag gå tillbaka och hittar henne tillslut 200m från stället där jag lämnade henne, nöjd betandes i det saftiga gräset längt vägkanten. Antagligen har hon betat sin väg framåt men inte kommit längre. Irriterad var jag iallafall så jag kopplade henne och så fick hon gå i grimskaftet hem. Lugnt och nöjt gick hon med mig så hon är nog avrastad nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0