Ibland förstår jag bara inte mig på min unghäst

1/5 av alla gånger vi tränar på att ha en skakeln släpande med oss går allt som en dans och hon bryr sig knappt alls om den.
 
3/5 av alla gånger ska hon gå i racerskritt och/eller taktning samtidigt som hon stundtals hoppar till och glor misstänktsamt på skakeln.
 
1/5 av alla gånger ballar hon ur totalt och uppför sig som om hon aldrig hade sett en skakel i hela sitt liv förut. Far runt i bocksprång, hoppar till så fort skakeln närmar sig och försöker springa undan. Vid dem tillfällena börjar jag allvarligt undra om hon kommer hinna bli inkörd innan året är slut.
 
Idag var en av de där 1/5 av alla de gånger när hon var fullkomligt kolugn under träningen. Min plan de närmaste veckorna är att jag ska gå promenader med henne och släpa runt på skakeln så att hon en gång för alla skiter i ljudet när den släpas i gruset. Vi vandrade hemåt och hon gick så snällt trots det släpande ljudet. Det var bara hemåt hon ökade takten en aning och det var för att hon var hemskt sugen på att beta lite i gräskanten. Då är det skönt att kunna peka rakt fram och att hästen då slutar att försöka snedda till gräset.
 
Maj 2012

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0