Dressyrlektion Lady

Under framridningen red vi på de stora volterna och jag blev tillsagd att ställa ordentligt inåt och så fort hon mjuknade lätta och räta ut henne. Gjorde detta i båda varven och det gav verkligen resultat! Efter skrittpausen gjorde vi en övning som innebar att vända rätt upp i skritt med skänkelvikning ut till mitten av långsidan i samma varv. Sista steget innan vi nådde spåret skulle vi fatta galopp och galoppera ett halvt varv innan vi bröt av till trav och därefter till skritt för att börja om igen. Den övningen gillade Lady och hon var så taggad ett tag över att det snart var galopp att hon ställde sig och tjurade i ren protest över att hon skulle göra skänkelvikning i skritt, eller snurrade runt på stället. När jag sedan gav galoppskänkeln fort hon iväg som en kanon men ändå väldigt stadig på tygeln i båda galoppvarven. Övergångarna blev bättre och hon spjärnade inte emot genom att höja nosen. Så när vi travade av gick hon lugnt och avslappnat trots de längre tyglarna, väldigt bra pass alltså!
 
Igår hoppade jag Lady och det gick rätt bra, tränade på att landa i rätt galopp från olika håll, hoppa i volter och behålla tempot. Maja hoppade Lukas också och avslutade med att träna omhoppningssvängar och som ungen svängde, jag blev riktigt häpen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0