Sjuk Maddis

Dante och Madicken rök ihop lite i söndags när vi tränade på att låta dem gå ihop och för ovanlighetens skull var det Maddan som åkte på stryk. Har aldrig sett henne stå och tycka så synd om sig själv! Det blev ett rätt ytligt sår i samma storlek som en tia och trots att benet dagen efter svullnat upp ganska rejält var vi inte oroliga. Det var inte särskilt varmt, såret såg rätt fint ut och hon haltade inte i skritt även om hon inte ville springa. Svullnaden började bli bättre tills igår men då blev hon väldigt hängig, ville inte äta eller dricka och ville bara ligga ner trots att hon inte hade feber. Så på kvällen ringde vi till distrikt som sa att det nog var kolik. Vi nämnde benet men hon sa att den delen inte är särskilt infektionskänsligt så att det knappast berodde på det. Camilla var ute och gick med Madicken och kollade sedan till henne under natten. Det var svårt att säga hur ont hon hade för hon visade bara att hon mådde dåligt genom att stå och hänga i ett hörn i vindskyddet. Imorse verkade hon lite bättre men under dagen blev det värre igen. Vid 18 kom distriktveterinären. Det var såret från sparken som var boven iallafall. Det hade bildats en rejäl sårficka som fick skäras upp och tömmas. Koliken var en sekundär reaktion från såret så efter att sårfickan tömts, rengjorts, bandagerats och efter flera sprutor fick Maddan en slang ner till magen med 12l oljevatten. Det har gjort susen och hon har piggnat till rejält på ett par timmar.
 
Camilla tycker inte om blod så när såret skars upp fick både hon och mamma titta bort medan Celina nyfiket tittade på. Jag stod vid huvudet så jag såg ingenting och det var nog lika bra för jag är rätt osäker på hur mycket jag tål utan att svimma. Jag tror det bara är skador på mig själv och så nålar som jag kan riskera svimma av, men jag är inte säker haha. Men varje dag tills sårfickan har läkt ska jag alltså sticka in ett finger i den för att tömma varet, och hela pekfingret går in ska jag tala om! Fick testa det med veterinären och det var... skumt. Men Camilla ska iallafall ge Madicken sprutan med pencillinen varje dag för det vet jag inte om jag hade klarat, ryser av blotta tanken. Såret ska tvättas 2gg/dag de närmsta dagarna och sedan 1gång/dag så det blir till att stiga upp tidigare denna veckan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0