Sjuk moder

Har varit en full vecka eftersom mamma blev sjuk i tisdags. I måndags fyllde jag år och det blev en bra dag förutom att bilen bestämde sig för att vägra starta när Lady var lastad i släpet och redo att åka till ridlektionen. Den stod på gårdsplanen i  tre dagar innan snälla Jojje kom och lyckades få igång den. Efter en vända på verkstaden är den nu hemma igen och ska förhoppningsvis hålla sig frisk ett tag till.
 
Lady och jag red en dressyrpass på onsdagskvällen och hon var ganska fin. Vi tränade mycket på galoppfattningar på volt då hon alltid bryter ut, gör sig rak, kör upp huvudet och sedan fattar galopp. I högervarvet börjar vi komma tillrätta med problemet, men i vänster får jag kämpa ordentligt för det är svårt att hålla henne vänsterställd.
 
På torsdagen var Jojje gullig och körde Celina och Dante till sin lektion. Medan hon red passade vi på att ta en skogstur med Chip som äntligen blivit frisk från sin hosta.
 
Igår hade jag ont om tid och skulle både mocka och motionera Lady och Nangijala. Därför blev det löshoppning och Nangijala fick börja. Hon fick ha benskydd för första gången och hoppade bra. Lady brunstar och sprang runt som värsta showarbaben med krökt, höjd nacke och visade upp sig. Hon hoppade bra och jag önskade att det hade varit mitt på dagen och soligt för jag hade velat fota henne.
 
Idag började jag dagen hos Chip. Vi tog ett markarbetspass på stora sandbanan med cavaletti och ett "hinder" på 2dm. I galoppen stod jag i lätt sits och lät han galoppera på i ett lungt tempo runt så att vi hoppade över minihindret. Vi började i höger varv som är hans stärka och där gick det bra. Sedan gick vi över till vänster varv och där var det inte lika lätt. Han lyckades riva det lilla hindret 3 gånger så att jag fick hoppa av och sätta upp det men sedan lärde han sig att lyfta på fötterna. Nästa grej var att han landade i höger galopp vilket gjorde att jag fick bryta av och fatta vänster. Det var jättejobbigt tyckte Chip och gjorde sina kråkhopp när jag bad om galopp. Men han fick ge sig och vi galopperade över hindret några gånger till innan vi travade av och skrittade tillbaka.
 
Lady och Nangijala var ute på skogstur och sedan red jag ett dressyrpass på Dante eftersom Celina skulle iväg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0