Mycket motionerande i julhelgen

Nu sedan det bev jullov har jag hjälpt Nova mycket med Lukas. Hon har ridit de flesta dagar och jag har hängt på och sprungit bredvid när hon travat eller galopperat. Efter 3 dagars 1,5h ridturer vet jag intevem som var mörast, jag eller Nova. Mina ben vägde dock dubbelt mot vad de brukade :) 

Ungen är dock fylld med energi och älskar av någon anledning att packa höpåsar?! Så efter ridning har hon mockat Lukas box och sedan packat Lukas och Nangijalas natthö (hon ska absolut ha Nangijala med) och sedan vill hon packa massa påsar för höet i hagen. Nova är rätt förtjust i Nangijala och tycker faktiskt att hon är sötare än Lukas. Jag lovade att hon skulle få prova att rida på henne på ridbanan någon gång. Några varv med mig som ledare i skritt och trav fungerar Nangijala bra till. Ridbanan är ju så tråkig!

Igår åkte jag ensam till ridhuset med fröken N. Gick ganska lätt att lasta henne förutom att hon såklart drar till bakåt så att mammas lädergrimma går sönder (hennes egen passade knappt längre såg jag) och att framdörren i släpet hade frusit fast. Men dit kom vi och fick gå in i stora ridhuset för första gången eftersom en andra treåring behövde lilla ridhuset. Storögt tittade Nangijala sig omkring, skyltar, fler speglar, granris på läktaren... det enda hon faktiskt inte tittade på var bommarna och hinderstöden i mitten av ridhuset. Tillslut, efter många varv i skritt, kunde vi trava runt och efter 15min trav kunde vi nästan trava förbi spegeln på långsidan (hon stannade bara upp lite grann) och trava rakt på spåret i vänster varv längs med granriset. I högervarv sprang hon dock med på tvären haha. Lastningen var dock inte rolig. Hon stället sig tjurskalligt halvvägs upp på lämmen och gav mig sin tjurigablick och ville inte alls samarbeta. Med en hyrares hjälp kom hon tillslut in iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0