Första ridturen ensamma i skogen

Medan jag försökte ta väck hår på trollet stod hon och försökte lossa sig själv. Första gången undrade jag vad tusan det var hon tuggade på som fick henne att gapa så. Fick syn på grimskaftet i mungipan och började dra. En halvmeter grimskaft inklusive en knut i slutet drog jag ut ur munnan haha!
 
Sadlade, tränsade och gick över till skidbacken. Väl där satt jag upp och så skrittade vi iväg, för första gången på en ridtur ensamma. Min lilla häst gick så duktigt fram och tyckte inte det var konstigt alls, men så har vi ju alltid gått på skogspromenader tillsammans där hon fått gå både först och sist. Det ger helt klart utdelning nu vid inridningen för hon ärr trygg med att gå själv, orädd, framåt oh trafiksäker. Vi provade att trava en kort sträcka och hon travade piggt på medan hon kastade med huvudet. Nangijala har blivit väldigt duktig på at lyssna på mina tygeltag. Nu kan jag styra henne med lätta händer och mer ben vilket hon lyssnar bra på. Dessutom lyssnar hon när jag säger gör halt så jag har en extra broms med mig. Jag red ca 5min bortåt tills det började bli backigt, då hoppade jag av och gick i 10min själv innan jag satt upp och red sista biten hem. Inklusive över stora vägen. 
 
Mars är ju snart slut och tanken var att rida fram tills april för att sedan ta 6-8veckors vila. Funderar just nu lite hur jag ska göra då hon vilat från ridning i nästan 2v nu i mars samt att jag oftast bara ridit 1gång/vecka. 10min skritt för att sakta stärka ryggen, men frågan är om det inte då stärker det mer genom att göra det en gång i veckan? Med kortare viloperioder från ridning (typ 2-3v). För jag tror andra rider hårdare än vad jag gör och går fortare fram. Nåt jag ska tänka på känner jag...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0