När Nova försökte rida Nangijala

Nangijala har ridits en vecka och varit precis som hon brukar vara. Efter att ha ridit 10min på ridbanan i onsdags bestämde jag mig för att Nova kunde få testa rida henne. Att ledas runt på ridbanan med en sjuåring på ryggen och matte som leder skulle vara en lagom lätt, tråkig sak för N. Jag menar, Celina har ridit 3ggr utan problem. Maja kunde både skritta och trava i somras utan problem. Så jag lovade Josse att Nangijala var jättesäker... och fick verkligen äta upp mina ord.
 
Red henne 30min i skogen. Eftersom jag varit sjuk har hon stått 2 dagar men förutom att hon var lite extra harig imellanåt var hon jätteduktig. Pigg men fullt nöjd med att lyssna på mig. Hade snurrat ihop tiden med Nova så kom tillbaka för tidigt så vi fick vänta en stund och gå en promenad på 10min till (utan mig på ryggen). 
 
Så kom Nova och när hon ställer sig bredvid Nangijala ställer sig ponnyn och sniffar förvånat på henne. Sen lyfter Josse upp henne och vi börjar gå. Efter en långsida börjar hon stressa runt mig i en cirkel och ju mer jag ptroar, desto mer snurrar hon. Efter att ha lättat fram drar jag ner henne och får snabbt ner Nova. Jag känner mig väldigt förvirrad eftersom jag aldrig har sett henne bete sig så och funderar på om hon kan ha reagerat på Novas jacka. När N var yngre var hon rädd för reflexjackor kom jag på, och Novas jacka är ljust neongrön och knallrosa. Eftersom Nangijala lugnar sig så fort hon hoppat av provar vi att ta väck hennes jacka och lyfta upp henne igen. Nangijala börjar genast snurra runt och Nova får hoppa av direkt. Ännu mer förvirrad sadlar jag av och leder henne till hagen. Nova går på andra sidan och Nangijala är så snäll att hon går och hotar henne med bakåtstrukna öron och ruskande huvud (?!)
 
Jag förstår inte alls vad som hände och önskar att jag tänkt på att prova att hoppa upp själv direkt efter. Som jag kan se det finns det tre förklaringar till vad som hänt eftersom min häst bevisligen har klarat andra ryttare innan, men uppförde sig som om hon aldrig haft ryttare på ryggen idag.
1. Nangijala hade en dålig dag  (fast bra dag med mig i skogen?) och det var ren otur att det blev såhär.
2. Nangijala blev faktiskt rädd för jackan/något annat och kopplade sedan det till Nova.
3. Nangijala gjorde samma sak som med sadelutprovaren: hon ville bara inte och dummade sig. Låter väldigt långsökt, men inte osannolikt med tanke på hur hon var efteråt mot hagen.
 
För att utersluta gissning 3 får jag ta och slänge upp Celina på henne i veckan... fast, egentligen borde jag nog slänge upp någon som inte känner henne så väl eller ridit henne innan. Mamma, är du kanske frivillig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0