När blev hon såhär?

Idag när vi var på dressyrlektion i ridhuset slog det mig flera gånger hur mycket hon har förändrats på 5 månader. Till att börja med är det ingen stress ut ur släpet utan hon kan lugnt vänta tills jag lossat bommen innan hon lugnt backar ut. För 5 månader sen började hon stutsa mot bommen så fort jag öppnade släpet och for ut i världens hastighet. I vintras stressade hon runt första 5-10min i ridhuset. Idag gick hon lugnt in, står snällt stilla och skrittar snällt runt utan att hetsa upp sig. 
 
En favoritövning Camilla haft i vinter var att rida mellan två bommar och reglera hastighet. Eller tja, de andra fick öva på det. Jag fick hålla i mig över första som hon för det mesta halvhoppade över och sedan ägna sträckan till nästa bom åt att bromsa. Vilket dessutom inte fungerade så farten bromsades inte förrän vi kom till nästa häst. Men idag! 17 travsteg mellan bommarna och kortade jag kunde jag få in 20 och längde jag kunde jag få 15. Sen hade vi en knepig bomövning med miniserpentiner som vi fixade riktigt bra i trav efter en stund. Galoppen gick ju såklart inte men åtminstone kunde jag galoppera omkring lite. I vintras ställde jag mig bara på lämplig plats vid sån galoppgrej och lät henne vila.
 
Och förra veckan tävlade vi en pay and jump hemma med 2 rundor på 50cm. Hon tittade nog knappt ens på de nymålade hindrena. I söndags var vi och tävlade i Karlshamn i deras paddock och hon skötte sig lika bra där.
 
Ett par veckor till och sedan får hon en välförtjänt vila!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0