Roat sig

Nangijala fick vila fredag-söndag när vi var i Göteborg förra helgen. I måndags skrittade jag en sväng och i tisdags tog jag henne till ridskolan. Det kändes ganska bra och vi hoppade till och med en båge med tre galoppbommar. Men, i slutet fick jag svårt att få höger galopp, men tänkte att det kanske var för att hon var lite stirrig för dagen. I onsdags var det hopplektion som gick riktigt bra, men. I slutet krabbade högergaloppfattningarna igen och hon blev stressad och jag började tänka att jag nog övertänker det. I fredags var det Mollisträning men ponnyn var ovillig och motsträvig och högergaloppfattningen funkade inte heller då. Sen kom vi hem och jag skulle stretcha ryggen på henne och hon flexade inte alls mycket med ryggen och då kände jag bara att nä, nu är det något med ryggen igen. Det första som brukar märkas när hon sträckt till sig är att hon inte vill hoppa utan kickar, men i december började det som seghet och ovillighet att jobba innan det övergick till att kicka i hoppningen. Likadant var det efter sommaren när Mariann inte varit hos oss på flera månader. Så damen har väl roat sig på egen hand när jag varit bortrest vilket känns lite surt för det är mindre än 2 veckor sen hon behandlades. 
 
Men jag hade tur och Mariann kunde komma redan imorgon och jag är väldigt säker på att hon kommer hitta något. Nu för tiden märker jag direkt när hon inte är som hon ska. Förr var det svårt och många gånger visste jag inte om jag inbillade mig och gjorde en höna av en fjäder, men då "symtomen" blir samma märker jag det snabbare och snabbare. 
 
Tecken på att hon sträckt ryggen
- flexar inte när man stretchar ryggen (drar två fingrar vid sidan om ryggraden ovanför svansroten)
- vill inte hoppa/hoppa i ett varv/kickar vid hoppning
- seg, ovillig, svår att ställa/böja
- fattar fel galopp, stressar vid galoppfattningen. 
- grinig vid ridning och sparkar efter andra hästar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0