Hm... nojig?

3,5v sen Mariann var ute och fixade till låsningen. För två veckor sen upptäckte jag att sadeln behövdes stoppas om för den var knölig så den är inlämnad nu. Har dock varit nojig över detta och oroat mig att de få gånger (typ 3) jag hann rida i sadeln efter Nangijalas behandling har hunnit påverka henne. På fredagens träning för Mollis började högergaloppen krabba och jag fick genast panik och tänkte Nej! Har hon låsning igen?!!. Och jag kände ju själv hur jag mer och mer överdrev fattningen. Annars var hon mjuk, pigg och glad. Het, men på ett bra sätt. När hon haft låsning gör det ont när jag tvingar henne att samla sig. Då blir hon pigg, men biter sig fast i bettet, drar ner huvudet och drar, främst i galoppen. Men i fredags var hon bara pigg. Men jag nojade hela helgen och försökte fatta galopp i skogen, men eftersom hon föredrar vänster i skogen och är det ju inte det lättaste. Men så tänkte jag att OM det nu ju är något så kommer det märkas på dressyrlektionen kommande onsdag. För när de första symtomen kommer så eskalerar dem inom en vecka.
 
Så det var med en smula bävan jag åkte till ridskolan igår. Högergaloppfattningarna funkade som vanligt. Hon var het, men lätt i handen och kändes bara pigg och glad. Men i en avsaktning stannade hon upp, vände bak huvudet och nafsade mig i vänster tå. Det hände ytterligare någon gång så nu är jag ändå inte helt lugnad. Hon gjorde det även en gång i skogen idag när Nova satt på.
 
Så nu tänker jag så det knakar. Varför gör hon så? Vända bak huvudet har alltid varit när det verkligen gjort så ont att hon inte vill gå, någon gång har det hänt att hon gjort några småförsök på ridbanan när hon tyckt det varit jobbigt, men bara på vår ridbana. Gick tillbaka och läste maj-oktober 2015 när hon fick ligamentskadan (och hela den här låsningscirkusen startade) och när hon började bita mig i vänster fot, var hon inte alls pigg och dessutom sur och grinig att sköta om. Så, sålänge hon fortsätter vara glad, pigg och arbetsvillig ska jag förutsätta att hon mår bra och börjar hon vända bak huvudet ska jag bara mana på. Blir hon inte värre om en vecka kan det inte vara något. Eskalerar bitandet av min fot och hon börjar vägra att gå framåt, ja då bokar jag tid till veterinären för det är då inte en låsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0